مواعظ حکیمانه

بریده‌هایی کوتاه از مواعظِ علما و اندیشمندان دینی

مواعظ حکیمانه

بریده‌هایی کوتاه از مواعظِ علما و اندیشمندان دینی


هدف این سایت ارائه فایل‌های صوتی-تصویری کوتاه است که در خلال امور روزمره قابل استفاده باشند.

عضویت در کانال تلگرام ما:

https://telegram.me/mavaez

انتخاب معشوق با توجه اشعار عرفا

چهارشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۱ ق.ظ

قدر عاشق به میزان ارزش معشوقی‌ست که برگزیده است


♦ شرح شعر شیخ عطار نیشابوری توسط جناب آقای دکتر اسدی گرمارودی:

بلبل شیدا درآمد مست مست

معنیی در هر هزار آواز داشت

شد در اسرار معانی نعره زن

گفت برمن ختم شد اسرار عشق

نیست چون داود یک افتاده کار

زاری اندر نی ز گفتار منست

گلستانها پر خروش از من بود

بازگویم هر زمان رازی دگر

عشق چون بر جان من زور آورد

هرکه شور من بدید از دست شد

چون نبینم محرمی سالی دراز

چون کند معشوق من در نوبهار

من بپردازم خوشی با او دلم

باز معشوقم چو ناپیدا شود

زانکه رازم درنیابد هر یکی

من چنان در عشق گل مستغرقم

در سرم از عشق گل سودا بس است

طاقت سیمرغ نارد بلبلی

چون بود صد برگ دلدار مرا

گل که حالی بشکفد چون دلکشی

چون ز زیر پرده گل حاضر شود

کی تواند بود بلبل یک شبی

هدهدش گفت ای به صورت مانده باز

عشق روی گل بسی خارت نهاد

گل اگر چه هست بس صاحب جمال

عشق چیزی کان زوال آرد پدید

خندهٔ گل گرچه در کارت کشد

درگذر از گل که گل هر نوبهار

                 

وز کمال عشق نه نیست و نه هست

زیر هر معنی جهانی راز داشت

کرد مرغان را زفان بند از سخن

جملهٔ شب می‌کنم تکرار عشق

تا زبور عشق خوانم زار زار

زیر چنگ از نالهٔ زار من است

در دل عشاق جوش از من بود

در دهم هر ساعت آوازی دگر

همچو دریا جان من شور آورد

گرچه بس هشیار آمد مست شد

تن زنم، با کس نگویم هیچ راز

مشک بوی خویش بر گیتی نثار

حل کنم بر طلعت او مشکلم

بلبل شوریده کم گویا شود

راز بلبل گل بداند بی‌شکی

کز وجود خویش محو مطلقم

زانک مطلوبم گل رعنا بس است

بلبلی را بس بود عشق گلی

کی بود بی‌برگیی کار مرا

از همه در روی من خندد خوشی

خنده بر روی منش ظاهر شود

خالی از عشق چنان خندان لبی

بیش از این در عشق رعنایی مناز

کارگر شد بر تو و کارت نهاد

حسن او در هفته‌ای گیرد زوال

کاملان را آن ملال آرد پدید

روز و شب در نالهٔ زارت کشد

برتو می‌خندد نه در تو، شرم دار

دکتر اسدی گرمارودی
مدت زمان: ۶:۲۹
کد فایل: F9503121
کانال مواعظ حکیمانه: @mavaez

دانلود فایل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">