مواعظ حکیمانه

بریده‌هایی کوتاه از مواعظِ علما و اندیشمندان دینی

مواعظ حکیمانه

بریده‌هایی کوتاه از مواعظِ علما و اندیشمندان دینی


هدف این سایت ارائه فایل‌های صوتی-تصویری کوتاه است که در خلال امور روزمره قابل استفاده باشند.

عضویت در کانال تلگرام ما:

https://telegram.me/mavaez

۱۴ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

...ما تقرب الی المتقربون بمثل البکاء من خشیتی (بحار الانوار، ج ۱۳، ص ۳۴۹)

نقل خاطره‌ای از عنایات حضرت رضا علیه‌السلام

مدت زمان: ۶:۱۸
کد فایل: F9608271
دکتر اسدی گرمارودی
کانال مواعظ حکیمانه @Mavaez

دانلود فایل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۶ ، ۱۵:۳۱

زیارت امام مجتبی (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حَبیبَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صِفْوَةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمینَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا نُورَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صِراطَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَیانَ حُکْمِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ناصِرَ دینِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا السَّیِدُ الزَّکِىُّاَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمینُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأویلِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْهادِى الْمَهْدِىُّاَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الطّاهِرُ الزَّکِىُّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا التَّقِِیُّ النَّقِىُّالسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقیقُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الصِّدّیقُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِی وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ

مدت زمان: ۷:۳۳
کد فایل: F9608262
دکتر اسدی گرمارودی
کانال مواعظ حکیمانه @Mavaez

دانلود فایل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۶ ، ۱۵:۳۰

پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام در مواجهه با غذای مسمومی که منجر به شهادتشان شد، مأمور به عمل کردن طبق ظواهر امور بودند.

مدت زمان: ۴:۱۳
کد فایل: F9608261
دکتر اسدی گرمارودی
کانال مواعظ حکیمانه @Mavaez

دانلود فایل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۶ ، ۱۵:۲۹

مسموم شدن پیامبر اسلام توسط منافقین با توجه به منابع شیعی:

عَنْ عَبْدِ الصَّمَدِ بْنِ بَشِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ تَدْرُونَ مَاتَ النَّبِیُّ ص أَوْ قُتِلَ- إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ: «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِکُمْ» فَسُمَّ قَبْلَ الْمَوْتِ إِنَّهُمَا سَقَتَاهُ [قَبْلَ الْمَوْتِ‏] فَقُلْنَا إِنَّهُمَا وَ أَبُوهُمَا شَرُّ مَنْ خَلَقَ اللَّه‏ (تفسیر العیاشی، ج۱، ص ۲۰۰)
امام صادق (ع) فرمودند: «می دانید که پیامبر (ص) فوت کرد یا کشته شد؟ خداوند می فرماید: «آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود عقب گرد می کنید؟» پس پیامبر (ص) قبل از موت مسموم شد! آن دو به ایشان سم خوراندند! ما گفتیم: آن دو و پدرانشان بدترین کسانی هستند که خدا خلق کرده است»

مدت زمان: ۰۰:۳۶
کدفایل: F9509072
دکتر اسدی گرمارودی
کانال مواعظ حکیمانه: @Mavaez

دانلود فایل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۶ ، ۱۴:۵۴

روایتی از لحظات پایانی عمر پیامبر (ص) با توجه به منابع اهل سنت

مدت زمان: ۳:۵۸
کد فایل: F9509071
دکتر اسدی گرمارودی
کانال مواعظ حکیمانه: @Mavaez

دانلود فایل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۶ ، ۱۴:۵۱

مدت زمان: ۲:۳۷
کد فایل: F9608241
دکتر اسدی گرمارودی
کانال مواعظ حکیمانه @Mavaez

دانلود فایل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۶ ، ۱۴:۴۶

مراسم عزاداری دهه سوم صفر

♦ از پنجشنبه ۲۵ تا شنبه ۲۷ آبان ماه، به مدت سه شب از ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۱

♦ سخنران: استاد محمد تقی فیاض بخش

♦ آدرس: خیابان شریعتی، ورودی به پاسداران، دشتستان اول (درب بانوان) - دشتستان دوم (درب آقایان)، حسینیه حاجیان


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۶ ، ۱۳:۲۷

← نقش عاشورا در اصلاح امّت اسلامی

(قسمت اوّل)
♦ با توجه به این‌که حضرت سید الشهداء علیه‌السلام، اصلاح امت جد بزرگوارشان را به عنوان هدف قیام عاشورا معرفی می‌کنند و با عنایت به این مسأله که اصلاح در مقابل افساد مطرح می‌شود، آیا قابل باور است که در طی پنجاه سال بعد از رحلت رسول گرامی اسلام (ص)، فساد در امت اسلام به حدی رسیده باشد که امام علیه‌السلام برای اصلاح این فساد، حرکتی را آغاز کنند که منجر به شهادت ایشان و خانواده‌شان گردد؟
در این گفتار استاد با بیان آیاتی در مورد سرنوشت قوم بنی اسرائیل و امت‌های پیشین، و آیات دیگر امکان ایجاد این فساد را بررسی کرده‌اند.

مدت زمان: ۲۹:۱۸
کد فایل: F9607121

(قسمت دوّم)

♦ در این قسمت، روایاتی از منابع اهل تسنن که در آن‌ها پیامبر گرامی اسلام (ص) انحراف و فساد امت اسلام و بازگشت به اعمال خلاف جاهلیت در دوران بعد از ایشان را پیش‌بینی کرده‌اند، بررسی شده است.
در ادامه، نمونه‌هایی از فساد در عملکرد برخی از صحابه به نقل از کتب تاریخی اهل سنت بیان شده است.
 نتیجه‌ی این فسادها و کژروی‌ها خلافت شخصی مانند یزید است که در منابع تاریخی، غیر از فسق و فجور از وی نقل نشده است.
امام حسین علیه السلام در چنین شرایطی، هدف از خروجشان را اصلاح امت جد بزرگوارشان مطرح می‌کنند.

مدت زمان: ۲۹:۲۰
کد فایل: F9607131

(قسمت سوّم)
♦ بررسی چگونگی و چیستی فساد ایجاد شده در امت اسلامی
یکی از اساسی‌ترین جنبه‌های این فساد، تغییر دادن و آلوده‌ساختن تفکر صحیح دینی مسلمین بود؛ به این معنا که مردم را از دسترسی به معلومات صحیح محروم ساختند.
این امر با دستور خلفا به سوزاندن و از بین بردن روایات پیامبر (ص) از یک‌سو، و تشویق و ترغیب جعّال حدیث به جعل روایاتی منطبق بر اهداف خلفا و حذف اهل‌بیت پیامبر(ص) از سوی دیگر صورت گرفت. تا جایی که به گفته‌ی ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، معاویه چهارصد هزار درهم به ثمرةبن جندب داد تا شأن نزول آیه‌ی «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله (بقره/۲۰۷)» را برای ابن ملجم جعل کند.
در چنین شرایطی، به‌ جای این‌که خوراک فکری مردم از طریق روایات پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) تأمین شود، با این اعمال مردم را از حدیث، سنت، روایات و تفسیر معصومین محروم ساخته و امثال ابوهریره و کعب الاحبار به جعل حدیث و تفسیر قرآن پرداختند، تا جایی که در زمان واقعه‌ی عاشورا اهل بیت پیامبر اکرم (ص) به عنوان خارجی به مردم معرفی شده بودند.
اما یکی از وقایعی که مانع فراموشی روایات پیامبر(ص) و سنت آن حضرت شد، واقعه‌ی کربلا بود.‌

مدت زمان: ۳۲:۳۳
کد فایل: F9607151

(قسمت چهارم)

♦ یکی دیگر از جنبه‌های فساد بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) تحریف معنای امامت و خلافت رسول الله (ص) و آلوده کردن اعتقاد مسلمین نسبت به این امر مهم بود. به این ترتیب که با رواج عقاید انحرافی، تعریف باطلی از خلافت را رواج دادند. در این تعریف، اطاعت از خلیفه واجب بوده، حتی اگر این خلیفه شخص فاسق و فاجری مانند یزید باشد و کسی حق خروج علیه خلیفه را ندارد.
در چنین شرایطی که دستگاه حکومت، منافقانه به مسخ دین می‌پرداخت، سیدالشهداء علیه‌السلام اعلام می‌کنند که اگر خلیفه‌ی مسلمین کسی مثل یزید باشد باید فاتحه‌ی اسلام را خواند. ایشان هدف خود را خروج جهت اصلاح دین جدشان بیان می‌کنند.

مدت زمان: ۲۹:۴۲
کد فایل: F9607162

(قسمت پنجم)
♦ از جمله تحریفاتی که بعد از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) توسط جریان مقابل اسلام راستین ایجاد شد، رواج عقیده‌ی جبر بین مردم و ایجاد حس ناتوانی در برابر ظلم حکام بود. بنی‌امیه با هدف موجّه جلوه دادن رفتارهای خود و آرام ساختن مردم و گرفتن روحیه‌ی مبارزه از آن‌ها، عقیده‌ی جبر را رواج داده و اعلام کردند خلافت فردی مانند یزید، اراده و قضای الهی است.
ایجاد این روحیه‌ی ناتوانی و بی‌تفاوتی، بدعت و فساد در عقیده و عمل بود. لذا یکی از آثار حرکت سید الشهداء علیه السلام مبارزه با این بدعت بود، به طوری‌که بعد از واقعه‌ی عاشورا قیام‌هایی در اعتراض به حکومت بنی‌امیه شکل گرفت.

مدت زمان: ۳۱:۰۳
کد فایل: F9607171

(قسمت ششم)
♦ یکی دیگر از فسادهایی که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) توسط جریان انحرافی اسلام انجام گرفت، جابجایی ارزش‌ها و وارونه جلوه دادن شخصیت‌ها بود. آن‌ها زمینه را به گونه‌ای فراهم کردند تا یاران و صحابه‌ی ارزنده‌ی پیامبر(ص) را بد جلوه دهند و در مقابل، افرادی که ضد ارزش و پیرو باطل بودند را به عنوان شخصیت‌هایی ارزشمند معرفی کنند. هم‌چنین، برای رسیدن به این هدف از روش تهدید و تطمیع استفاده کردند.
در سخنان حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) در مسیر کربلا و هم‌چنین خطبه‌های حضرت زینب کبرىٰ (سلام‌الله‌علیها) بعد از واقعه‌ی عاشورا، اشاراتی به این فساد و آشکارسازی حقیقت وجود دارد.

مدت زمان: ۲۶:۲۰
کد فایل: F9607301

 (قسمت هفتم)
♦ همانطور که در جلسات قبل اشاره شد، امام حسین علیه‌السلام هدف خویش را اصلاح امت جدشان بیان فرمودند. مبارزه با فساد و تحریفی که در دین شکل گرفته بود آن‌چنان حائز اهمیت بود که ایشان تمام مشکلات و مصائب این حرکت را پذیرفته بودند.
واکنش امام‌حسین علیه‌السلام و معصومینِ قبل از ایشان در برابر این خط انحرافی هیچ‌گاه سکوت، تسلیم و پذیرش باطل نبود. جریان انحرافی نمی‌توانست قرآن را تحریف کند لذا به تحریف عِدل قرآن یعنی امامت پرداخت و امثال یزید را به عنوان اولوالامر به جامعه معرفی کرد.
بعد از رحلت پیامبر،حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام‌الله علیها به عنوان یکی از معصومین به گونه‌ای در برابر آلوده ساختن سرچشمه‌ی هدایت (یعنی امامت و خلافت پیامبر) ایستادگی کردند که جان خویش را از دست دادند و با مخفی نمودن قبر خویش اعلام کردند که با تحریفی که بعد از پیامبر در دین انجام شده است موافق نیستند.
امیرالمومنین علیه‌السلام نیز بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ماجرای سقیفه بارها مناشَده کردند و در آن‌ مناشده‌ها غدیر خم را یادآوری کرده و مخالفت خود را با جریان انحرافی اعلام کردند تا جایی که به منزل ایشان هجوم آوردند تا ایشان را به زور وادار به بیعت کنند.
اگر برخود امیرالمومنین علیه‌السلام و هم‌چنین امام مجتبی علیه‌السلام به صورت قیام و همانند واقعه‌ی عاشورا انجام می‌شد، در ظرف زمانی امامت آن دو بزرگوار به نفع اسلام و مسلمین نبود، لذا سبک برخورد به شیوه‌ی دیگری بود، همانطور که در دوران حیات پیامبر اکرم مشاهده می‌کنیم که سبک ایشان در مکه و مدینه، دو سبک متفاوت بود.
باید به این نکته توجه کنیم که قیام، قعود، جهاد و یا در گوشه‌ای نشستن ابزار هستند و هدف اصلی احقاق حق است. بنابراین در شرایط متفاوت، برای رسیدن به هدف از ابزارهای مختلفی استفاده‌ می‌شود‌‌ همانطور که هر کدام از معصومین علیهم‌السلام در ظرف زمانی‌ حیاتشان، برای احقاق حق از یکی از این ابزارها استفاده کردند.

مدت زمان: ۲۹:۵۲
کد فایل: F9608081

(قسمت هشتم)
♦ چرا امامان قبل از امام حسین(ع) صحنه‌ای مثل صحنه‌ی کربلا ایجاد نکردند؟
همانطور که در جلسات قبل اشاره شد، بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) تحریف قرآن کریم ممکن نبود لذا دستگاه حکومت، مفهوم امامت و خلافت را تحریف کردند. آنها خلیفه‌ای را که خدا انتخاب کرده بود کنار زدند و خودشان خلیفه را انتخاب کردند. در طی پنجاه سال بعد از رحلت پیامبر(ص) آنچنان مسأله‌ی خلافت بازیچه شد که شخصی مثل یزید خود را خلیفه‌ی پیغمبر معرفی کرد.
اگر امیرالمومنین(ع) مثل امام حسین(ع) قیام نکردند، به علت اختلاف شرایط زمانی ایشان با زمان امامت امام حسین(ع) بود، در این جلسه سه مورد از این اختلافات مطرح شده است.
هم‌چنین در زمان امیرالمومنین و امام مجتبی علیهماالسلام، تعداد یاران آنان محدود بود و اگر جنگی پیش می‌آمد بیشتر آنها کشته می‌شدند و امکان معرفی حق به دیگران نبود. پس این امامان بزرگوار در انزوا شاگردانی تربیت کردند.
اگر واقعه‌ی عاشورا اتفاق نمی‌افتاد، اسلامی که به جهان معرفی می‌شد اسلام بنی امیه و بنی عباس بود و به هیچ وجه نمی‌شد از  اسلام دفاع کرد. واقعه‌ی عاشورا آشکار کننده‌ی حقیقت فساد خلفا بود.

مدت زمان: ۳۱:۱۱
کد فایل: F9608091

(قسمت نهم)
 ♦ نقش حضرت اباالفضل علیه‌السلام در واقعه‌ی عاشورا
 ♦ لازمه‌ی عبد صالح بودن، مطیع بودن در برابر خدا، رسول خدا، امیرالمومنین، امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام است.
 ♦ دلایل نامگذاری روز تاسوعا به نام حضرت ابالفضل علیه‌السلام
همانطور که در جلسات قبل بیان شد، هدف امام حسین علیه‌السلام اصلاح امت پیامبر(ص) بود. به طوری‌که انسان‌ها را از بندگی طاغوت و اطاعت از خلفای فاسد به سوی بندگی خداوند و اطاعت از امامان معصوم علیه‌السلام رهنمون سازند.
یک نمونه‌ی بارز از این مقام عبد بودن و بندگی را می‌توان در وجود حضرت عباس(ع) مشاهده کرد که جز اطاعت از خدا و اطاعت از رسول خدا و ولی خدا را در نظر نداشتند تا جایی که امام صادق علیه‌السلام در زیارت حضرت ابالفضل علیه‌السلام فرمودند:
السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ سَلَّمَ

مدت زمان: ۳۰:۱۵
کد فایل: F9608101

(قسمت دهم - قسمت پایانی)
♦ بیان وقایع شب عاشورا و روز عاشورا.
♦ حرکت امام حسین علیه‌السلام، آشکار کننده‌ی راه حق برای حق طلبان در طول تاریخ.

مدت زمان: ۲۵:۳۹
کد فایل: F9608231

دکتر اسدی گرمارودی
کانال مواعظ حکیمانه @Mavaez

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۶ ، ۱۰:۰۴

♦ عن ابی‌بصیر قال: قلت لابی عبدالله علیه‌السلام قوله عزوجل «فلولا اذا بلغت الحلقوم» الى قوله «ان کنتم صادقین»
فقال انها اذا بلغت الحلقوم اری منزله فی الجنة فیقول: ردونی الى الدنیا حتى اخبر اهلی بما ارى، فیقال له: لیس الی ذلک سبیل. (بحارالانوار، جلد ۳)

مدت زمان: ۱:۱۰
کد فایل: F9608201
دکتر اسدی گرمارودی
کانال مواعظ حکیمانه @Mavaez

دانلود فایل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۳:۲۴

مدت زمان: ۷:۰۵
کد فایل: F9608172
آیت الله جوادی آملی
کانال مواعظ حکیمانه @Mavaez

دانلود فایل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۶ ، ۱۳:۱۷